وظايف اصلي،مهم و كم اهميت از ديدگاه شهرداري ها در ايران

متوسط انجام کل وظایف شهرداری ها تقسیم 4/48 درصد بوده است که بر همین اساس وظایف شهرداری ها را می توان به 3 گروه تقسیم نمود:
الف- وظایفی که اکثریت مطلق شهرداری ها (بیش از 80 درصد) آنها را انجام می دهند و می توان آنها را وظایف اصلی و مورد تأکید عملی شهرداری ها تلقی نمود.
ب- وظایفی که توسط 50 تا 80 درصد شهرداری ها به انجام می رسند و وظایف مهم آنها را تشکیل می دهند.
پ- وظایفی که کمتر از 50 درصد شهرداریها آنها را انجام می دهند و می توان آنها را با ملاحظاتی ف جزء وظایف کم اهمیت شهداری ها ( در عمل و از دیدگاه خودشان) قلمداد نمود.


وظايف اصلي
هشت وظیفه ای که بیش از 80 درصد شهرداریها آنها را انجام می دهند و می توان آنها را با ملاحظاتی، جزء وظایف کم اهمیتشهرداری ها ( در عمل و از دیدگاه خودشان) قلمداد نمود.
هشت وظیفه ای که بیش از 80 درصد شهرداری ها آنها را به انجام می رسانند عبارتند از :
1-
زیر سازی ،جدول گذاری و آسفالت معابر؛
2-
پیاده روسازی
3-
احداث و نگهداری پارک وفضای عمومی؛
4-
جمع آوری و دفع بهداشتی زباله
5-
نظافت معابر و اماکن شهری
6-
صدور پروانه ساختمان
7-
تشکیل کمیسیون ماده صد و برخورد قانونی باتخلفات ساختمانی
8-
جلوگیری از سد معبر.

وظايف مهم
احداث وادارۀ تأسیسات خدمات شهری شامل کشتارگاه، گورستان، بازار روز و همچنین راه اندازیکارخانه آسفالت، احداث کتابخانه ، ادارۀ امور تاکسیرانی ، ارائه خدمات ایمنی و آتشنشانی ، ایجاد تأسیسات حفاظتی ( سیل گیرو.. ) ایجاد شبکه جمع آوری آب های سطحی،لایروبی مسیل ها و قنوات، رفع خطر از بناها ، کنترل صنایع مزاحم، نامگذاری معابر ونصب پلاک و انواع تابلوها، وظایفی می باشند که بین 50 تا 80 درصد شهرداری ها آنهارا به انجام می رسانند.

وظايف كم اهميت (از ديدگاه شهرداريها)
برخی از وظایفی که در تمام شهرداری ها قابل اجرا می باشند و اجرای آنهابستگی به جمعیت یا شرایط ویژه شهر ندارد، اما در اغلب شهرداری ها – بیش از 50 درصدآنها – متروک مانده اند، عبارتند از چاپ و انتشار ضوابط و مقررات اجرایی همراه بانقشۀ منطقه بندی شهر ، برگزاری دوره های آموزشی برای کارکنان شهرداری ها، احداثآبریزگاه، احداث مراکز فرهنگی، احداث زمین بازی، احداث پارکینگ ، تنظیم شناسنامهشامل تعدادد ف نوع و سن تقریبی درختان، پلاک کوبی درختان معابر و پارک ها پس ازتنظیم مشخصات، انجام اقدامات لازم جهت حفظ بهداشت و زیبایی شهر از خطر حریق ، اتخاذتدابیری برای حفظ شهر از خطر زلزله.
برخی از این وظایف ونیز به ندرت انجام میشود از جمله چاپ و انتشار ضوابط و مقررات اجرایی همراه با نقشه منطقه بندی شهر کهاز جمله وظایف شهرداری در زمینۀ اطلاع رسانی و به شهروندان و آشنا ساختن آنها باحقوق و وظایف خود در قبال طرح های جامع شهری است که فقط در هفت شهر (19 درصد) انجاممی شود و یا اتخاذ تدابیر موثر برای حفاظت شهر از خطر حریق مانند تهیۀ شناسنامهایمنی اماکن که از اهمیت به سزایی برخوردار است اما تنها در 35 درصد شهرها انجام میشود.
وظایف موردتأکید شهرداری بیشتر در حوزه های بهبود عبور و مرور شهری، بهبودمحیط شهری و کنترل و نظارت شهری قرار دارند و در سایر حزه ها، وظیفه ای که بیش از 80 درصد شهرداری ها آ.ن را به انجام می رسانند، مشاهده نمی شود.